5/5 امتیاز

آیا می‌دانستید حدود ۷۰ درصد استارتاپ‌ها پس از شروع به فعالیت شکست می‌خورند؟ تنها به این دلیل که نتوانسته‌اند به نتایج مورد نظرشان دست پیدا کنند؟ چه دلیلی باعث می‌شود که ارائه محصول یا خدمت در بازار با شکست مواجه شود؟ در این مقاله از سایت شرکت دانش بنیان متین می‌خواهیم راجع به mvp صحبت کنیم. بنابراین مطالعه این مقاله برای کسی که می‌خواهد بداند mvp چیست؟ mvp مخفف چیست و چه کاربردی دارد خیلی کمک‌کننده است.

mvp چیست؟

MVP یا Minimum Viable Product یک نمونه قابل قبول از محصول مورد نظر است. به بیان دیگر mvp که مخفف عبارت Minimum Viable Product است، حداقل محصول قابل ارائه به بازار را نشان می‌دهد.

البته مفهوم mvp به این معنا نیست که محصول مورد نظر نصفه و ناقص باشد! خیر. این محصول پس از تحلیل بازار و رقبا و با در نظر گرفتن نیاز‌های مشتری بدون افزودن امکانات و قابلیت‌های بیش‌تر به آن، ساخته می‌شود. اضافه کردن امکانات بیش‌تر هم به دلیل داشتن هزینه و زمان بالا باید متناسب با نیاز مشتری باشد.

نخستین بار Frank Robinson در سال ۲۰۰۱ مفهوم mvp را مطرح کرد و پس از آن Eric Reise آن را در توسعه و ساخت برنامه‌های کاربردی و کارآفرینی اینترنتی استفاده کرد.

محصول mvp چه ویژگی‌هایی دارد؟

mvp حداقل ویژگی‌های یک محصول پذیرفتنی را دارد. یعنی مشتری آن را می‌خرد تا نیاز‌های خود را برطرف کند. از این رو محصول مورد نظر باید کاربردی باشد. در غیر این صورت استقبال چشمگیری از آن نمی‌شود. یکی دیگر از خصوصیات محصول mvp این است که قابل اطمینان باشد تا مشتری بتواند آن را به خیال راحت بخرد. از طرفی قابل استفاده بودن هم بسیار مهم است.

اگر شیوه استفاده از محصول پیچیده و سخت باشد، مشتری از خرید آن استقبال نمی‌کند. پس محصول مورد نظر باید طوری طراحی و تولید شود که رضایت مشتریان را به دست بیاورد. دیگر ویژگی مهم یک محصول حداقلی، برخورداری از ظاهر مناسب و ارزشمند بودن آن است. اگر محصول شما ظاهر خوبی نداشته باشد، در زمان عرضه با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. در کنار همه این‌ها بی‌ارزش بودن محصول هم می‌تواند ضرر‌های زیادی برای سازنده به وجود بیاورد.

استراتژی، افسانه‌ای برای استارتاپ‌ها
بخوانید

استفاده از mvp چه مزایایی دارد؟

ارائه mvp به شما کمک می‌کند تا با شناخت بیش‌تر بازار، سرمایه‌گذاران و مشتریان بتوانید بدون شکست و زیان‌های مالی، محصول مورد نظر را مطابق با ویژگی‌های آن‌ تولید کنید. از آن جا که یکی از اهداف مهم و اساسی mvp رفع نیاز‌های مشتریان است، شما می‌توانید علاوه بر در نظر گرفتن منافع مشتری به اعتبار و ارزش محصول پیشنهادی هم توجه کنید.

بدین ترتیب از طریق هماهنگی فرضیه‌های‌ ایده محصول با واقعیت نظر مشتریان، آن‌ها را راحت‌تر جذب می‌کنید. اولین هدف ارائه محصول mvp این است که سازنده بتواند ارتباط مستقیمی با مشتری داشته باشد. بدین ترتیب پس از دریافت نظرات و پیشنهادات آن‌ها، یک محصول قابل قبول و کاربردی ارائه می‌دهد.

ساخت mvp در ۵ مرحله

مشتری دوست ندارد وقت و هزینه خود را برای تولید محصولی بگذارد که هیچ کس حاضر نیست آن را بخرد. ساخت mvp از طریق آشنایی با نظر و سلیقه مشتری، کمک زیادی به شما می‌کند. اما یک mvp در چه مراحلی ساخته می‌شود؟

محصول mvp

  1. تعریف هدف و مخاطبان: در اولین مرحله پس از تعریف واضح و کامل از طرح کسب‌ و کار، خود را به جای مشتری قرار داده و بپرسید من چرا به این محصول نیاز دارم؟ این محصول چطور به من کمک می‌کند؟ پاسخ به این سوالات، نیاز‌های مشتریان و هدف از ساخت محصول را مشخص می‌کند.
  2. شناخت رقبا: اگر محصولات و خدمات مشابه در بازار موجود هستند، با بررسی و تحلیل دقیق آن‌ها رقبای خود را بشناسید. بعضی مواقع کارآفرینان بدون در نظر گرفتن شرایط بازار رقابتی و ترافیک سایت‌ها، فکر می‌کنند که طرح‌ها و‌ایده‌های بسیار ویژه‌ای دارند.
  3. تعیین مسیر حرکت مشتری: با بررسی مسیر حرکت مخاطبان و مشتریان متوجه می‌شوید که کدام قسمت‌های سایت به تغییر یا تقویت احتیاج دارند.
  4. تهیه لیست امکانات ضروری: پس از تعیین مسیر حرکت مشتری، تهیه یک لیست از امکانات ضروری هر بخش بسیار مهم است. معمولا هر قسمت مجهز به تعدادی امکانات اصلی و فرعی است. این موارد را به‌صورت یک لیست درآورده و موارد کم اهمیت را در پایان آن بنویسید. موارد ضروری را هم در ابتدای لیست قرار داده و متناسب با اولویت ویژگی‌ها، ساختن آن‌ها را شروع کنید.
  5. ساختن و آزمایش کردن: مرحله ساختن و آزمایش کردن می‌تواند پس از عرضه محصول تا چند بار هم تکرار شود. بدین ترتیب پس از تکرار چندباره یک‌ ایده، بازخورد مشتری باعث تهیه محصول نهایی می‌شود.

چرا محصول mvp بسازیم؟

با ساخت mvp شما می‌توانید در هنگام ساخت یک محصول و ارائه به بازار اطلاعات بیش‌تری راجب ویژگی‌های آن به دست‌ آورید. سپس با استفاده از نظر و بازخورد مشتریان، محصول مورد نظر را توسعه داده و آن را به شکل بهتری تولید می‌کنید.

اسکرام چیست؟
بخوانید

به‌طور کلی شما mvp را با اهداف زیر می‌سازید:

  • تحلیل و بررسی رفتار و واکنش مشتریان نسبت به محصول ساخته شده
  • توجه بیش‌تر به سایر نیاز‌های مشتری که به نظر بی‌اهمیت می‌آمدند.
  • نشان دادن توانایی در ارائه محصولات به مشتریان
  • تعیین روش‌های مختلف قیمت‌گذاری، شیوه‌های بازاریابی محصول و…
  • افزایش سرعت آزمایش و یادگیری راجع به محصولات ارائه شده
  • بررسی و ارزیابی فرضیه با توجه به منابع موجود
  • کاهش دادن زمان و هزینه برای افزودن ویژگی‌هایی که مشتری نیازی به آن‌ها ندارد.
  • جمع‌آوری اطلاعات و بررسی مدل‌های کسب‌وکار
  • ساخت نمونه اولیه محصول و اضافه کردن قابلیت‌های بیش‌تر متناسب با نیاز مشتری
  • ارائه محصول به مشتری در کم‌ترین زمان ممکن
  • ارائه چیدمان درست و منطقی از استراتژی‌ها و چشم‌اندازهای سازمان خود

تفاوت demo، prototype و محصول mvp

  • محصول mvp: ساخت سریع و ارزانی داشته و با هدف سنجش مدل‌های مختلف کسب‌وکار تولید می‌شود. برای آزمودن بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌توان چند mvp مختلف داشت. در جریان اعتبار سنجی مدل کسب‌وکار، یادگیری و اصلاح مدل هم انجام می‌شود.
  • prototype یا نمونه اولیه: همان محصول اصلی است که به شکل دست ساز ساخته شده و می‌تواند راجع به طراحی و تولید محصول به سوالات تخصصی شما پاسخ دهد.
  • Demo یا نسخه نمایش:  هم تنها برای آشنایی کاربر با محصول تهیه می‌شود.

اصول mvp در بازاریابی

اکنون که می‌دانید mvp چیست و چه کاربردی دارد با بررسی اصول آن در بازاریابی به فروش بیش‌تر محصول کمک کنید. هر بازاریابی می‌داند که در اختیار داشتن داده‌هایی بیش‌تر از تجربیات مشتریان، تاثیر مثبتی بر تبلیغات و فروش محصول دارد. از این رو دپارتمان‌های بازاریابی قبل از اینکه همه سرمایه مارکتینگ را در کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ قرار دهند، با استفاده از mvp‌های تبلیغاتی کم هزینه، پاسخ بالقوه مشتریان به فعالیت‌های تبلیغاتی خود را ارزیابی می‌کنند.

اصول mvp در بازاریابی

برای مثال یک برند پیش از اینکه کمپین تبلیغاتی در سراسر جهان راه‌اندازی کند، پاسخ مخاطب هدف را در یک محدوده جغرافیایی خاص مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. اگر بخواهیم به شکل دیگری توضیح دهیم، فرض کنید یک شرکت نوعی صفحه لندینگ ساده را با هدف آزمایش فرضیه بازاریابی خود برای هر سازنده سایت طراحی کرده و هزینه تبلیغات متنی آن را پرداخت می‌کند.

در این شرایط‌ ایده سایت اطلاع‌رسانی به مشتریان راجع به ارائه محصول جدید است که به آن‌ها پیشنهاد می‌کند پس از ثبت مشخصات تماس خود، اولین فردی باشند که محصول جدید در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. به طور کلی mvp بازاریابی با قرار دادن نوعی پایگاه داده راجب اطلاعات تماس با مشتریان، امکان استفاده از محصول کسب‌ و کار و سود آوری آن در آینده را فراهم می‌کند.

آشنایی با مدل بوم ناب و نقش آن در پیشبرد ایده‌های خلاقانه
بخوانید

اصول mvp در طراحی محصول

کار با استراتژی‌های مختلف mvp به توسعه مداوم نسخه‌های جدید محصول احتیاج دارد. به همین دلیل هر چرخه، طراحی نمونه اولیه را شامل می‌شود. توسعه طراحی محصول دارای مراحل زیر است:

  • طراحی نمونه اولیه
  • بهینه‌ساز رابط کاربری
  • طراحی ماکت و اسکلت محصول

در اولین مرحله، طراحی محصول بر اساس فرضیه تیم، توسعه پیدا می‌کند. طراحان هنگام آماده‌سازی مراحل توسعه mvp، روی داده‌های حاصل شده از تعامل کاربران واقعی با نسخه قبلی محصول کار می‌کنند. در این شرایط وظیفه تیم طراحی mvp این است که نقاط قوت محصول را تقویت کرده و عناصر غیر ضروری را حذف کند‌. اینگونه جریان تعامل کاربر با شفاف‌سازی ویژگی‌های محصول آسان‌تر می‌شود.

اصول mvp در متدولوژی اجایل

این روزها بدون پیاده‌سازی mvp، متدولوژی اجایل یا چابک قابل تصور نیست. این رویکرد با هدف بهبود کارایی توسعه نرم‌افزار و در نتیجه کار تیم‌های کوچک سازماندهی و اجرا می‌شود. در این تیم‌ها ارتباطات تا حد ممکن ساده و راحت هستند. از طرفی واحد‌های کاری هم با استفاده از روش توسعه تکراری یا تکرار مراحل توسعه، محصول مورد نظرشان را بهبود می‌دهند. هر مرحله جدید از تکرار توسعه mvp بر اساس تحلیل بازخورد‌های دریافتی از کاربران و در فاصله چند هفته‌ای اتفاق می‌افتد. با این حال استارتاپ بیش‌تر قراداد‌هایی با قیمت ثابت را برای توسعه mvp در نظر می‌گیرد.

۳ نمونه از محصولات قابل قبول mvp

اکنون که می‌دانید mvp چیست و چه کاربردی دارد، شما را با 3 نمونه از محصولات قابل قبول‌ ام وی پی آشنا می‌کنیم:

Spotify

اسپاتیفای با ارائه کمینه محصول پذیرفتنی و بررسی بازخورد‌های قانع‌کننده توانست تنها در چند ماه با بزرگ‌ترین برند‌های سازنده موسیقی در جهان قرارداد ببندد. در سال ۲۰۰۷‌ ام وی پی سرویس پخش موسیقی جهان برای تعداد محدودی از کاربران ویندوز راه‌اندازی شد. این روزها این سرویس با دریافت حق اشتراک از بیش‌تر از ۸۷ میلیون نفر توانسته درآمد هنگفتی را برای بنیان‌گذاران Spotify به دست بیاورد.

اصول mvp در متدولوژی اجایل

ETSY

در سال ۲۰۰۵‌ ایده بازار صنایع دستی بر پایه eBay مورد آزمایش قرار گرفت. بازاریابان استارتاپ با کمک نسخه‌ ام وی پی توانستند علاوه بر شناسایی محبوب‌ترین دسته‌بندی محصولات، نیاز‌های کلیدی خریداران محصولات دست ساز را مورد بررسی قرار دهند. نتیجه اینکه امروزه در حدود ۵۴ میلیون نفر از Etsy استفاده می‌کنند.

Uber

اولین نسخه این سرویس، امکان پیدا کردن نزدیک‌ترین وسیله بدون نیاز به تماس با تاکسی سرویس را فراهم کرد. بدین ترتیب مسافر می‌توانست هزینه سفر را بدون در آوردن کیف پول از جیبش بپردازد. درست است که اوبر نوعی اپلیکیشن است، اما امکان اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی مشتری، تماس مستقیم با راننده و… را فراهم کرده و در حال حاضر در بیش‌تر از ۶۰۰ شهر جهان در دسترس است.

عوامل کلیدی در شکل‌گیری نوآوری مدل‌های کسب و کار
بخوانید

آیا mvp یعنی ساخت محصول ناقص؟

مفهوم mvp به این معنا نیست که فرد یک محصول ناقص یا نصفه و نیمه بسازد. این محصول با در نظر گرفتن نیاز‌های مشتری و تحلیل بازار و رقبا ساخته می‌شود. از این رو امکانات و قابلیت‌های اضافی هم ندارد. افزودن امکانات بیش‌تر باید متناسب با نیاز مشتری باشد تا هزینه و زمان شما را هدر ندهد.

چرا ارائه محصول mvp برای کسب‌ و کار‌ها مهم است؟

ارائه کمینه محصول پذیرفتنی یا mvp به دریافت اطلاعات اولیه راجع به علاقه کاربران به‌ ایده‌های شما و توسعه نهایی آن کمک می‌کند. مثبت بودن این اطلاعات برای توسعه محصول مفید است و این اطمینان را به شما می‌دهد که اجرای mvp در سطح گسترده موفقیت زیادی را به دنبال دارد. بدین ترتیب در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شده و سرمایه‌گذاری روی توسعه حداقل محصول قابل ارائه، سود قابل توجهی برایتان به دنبال دارد.

انواع mvp

برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان و بازخورد آن‌ها، از مدل‌های متنوع mvp استفاده می‌شود. در ادامه شما را با انواع مختلف mvp آشنا می‌کنیم.

  • mvp جادوگر شهر اوز: اگر محصول شما باید طیف وسیعی از ویژگی‌های پیچیده را داشته باشد، با توسعه mvp جادوگر شهر اوز شروع کنید. این نوع mvp باعث ارائه خدمات استاندارد برنامه به کاربران شده و باعث می‌شود بتوانید به‌صورت دستی به تمام درخواست‌های مشتریان رسیدگی کنید.
  • mvp پیشکار: با این نوع mvp به هیچ فناوری نیاز ندارید و کاربر را از ابتدا تا انتها به‌صورت دستی راهنمایی می‌کنید. در این شرایط کاربر می‌داند توسط‌ انسان نه یک سیستم راهنمایی می‌شود.
  • mvp گام به گام: در این نوع mvp از خدمات و راه‌حل‌های موجود استفاده کرده و می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. برای تست محصول هم نیازی به ساخت پلتفرم تجارت الکترونیکی ندارید. بر این اساس mvp شامل اجزاء و ابزار‌هایی از منابع متعدد است و نیازی نیست فرد همه چیز را از ابتدا بسازد.
  • mvp صفحه هدف: در یک وب‌سایت ساده صفحه‌ای که نقش CTA را دارد، صفحه هدف است. این وب‌سایت به یک mvp کامل تبدیل شده و با برخورداری از تصاویر جذاب، محصول شما را توصیف می‌کند‌.
  • mvp قطعه‌ای: mvp قطعه‌ای یکی از روش‌های کم هزینه برای معرفی‌ایده‌ها به کاربران است. بدین ترتیب یک نسخه آزمایشی از محصول همراه با کمی نوآوری تهیه می‌شود که عملکرد اصلی محصول را به مشتریان نشان می‌دهد.
  • mvp با صفحه فرود: برای اینکه محصولات یا خدمات نهایی توصیف شوند، از mvp صفحه فرود استفاده می‌شود. در این روش نام محصول و خدمات شما در کنار یک لیست از مزایا و ارزش‌های آن درج می‌شود.
  • mvp ایمیلی: در این نوع mvp یک‌ ایمیل به صورت دستی ایجاد شده و از این طریق راجع به‌ ایده و محصول جدیدتان به مخاطب پیشنهادی ویژه داده می‌شود. بدین ترتیب فرد می‌تواند متوجه شود که پاسخ مطلوب و مناسبی از طرف مشتریان و بازار می‌گیرد یا خیر.
  • mvp پیش سفارش داده شده: اگر به مشتریان زیادی برای رسیدن به سودآوری نیاز داشته یا برای تولید محصول به وقت و هزینه بیشتری احتیاج دارید با استفاده از این نوع mvp و با ایجاد صفحه ورودی یا کمپین سرمایه‌گذاری انبوه پیش پرداخت دریافت کنید.
  • mvp متکی بر مخاطب: اگر راجع به‌ایده خود اطلاعات تخصصی ندارید، برای شناخت اثر محصول باید وارد دنیای مشتریان شوید. بدین ترتیب با تشکیل پایگاه مشتری علایق آن‌ها را تشخیص داده و سپس محصول یا خدمت مورد نظرتان را ارائه می‌دهید.
  • mvp نوع دستی: در صورت آفلاین بودن فعالیت مشتریان یا دشواری پیش‌بینی مواد لازم برای تولید محصول از mvp نوع دستی استفاده کنید. بدین ترتیب مشکلات مشتریان را حل کرده و با ارزیابی تقاضای موجود، میزان علاقه‌مندی آن‌ها را به خدماتتان بشناسید.
  • mvp تک کاربره: اگر فکر می‌کنید باید بخشی از یک محصول را در قالب یک محصول مجزا ارائه دهید، به جای اینکه به دنبال منابع بیشتری بروید با ساخت صفحه‌ای مجزا، مقدار کمی ترافیک به آن ارسال کرده و فروش خود را افزایش دهید.
  • mvp محصولات سایرین: اگر می‌خواهید محصولی بسازید که پیش‌بینی امکانات و منابع مهندسی لازم برای تولید آن سخت است، از محصولات سایرین استفاده کنید. بدین ترتیب با متصل کردن پایگاه پژوهشی رقیب به وب سایت، محصول یا خدمت مورد نظرتان را بفروشید.
  • mvp روش دربان: در این روش شما کالا یا خدمات خاصی را در اختیار مشتری قرار نمی‌دهید بلکه از طریق برقراری ارتباط با مشتریان از آن‌ها می‌خواهید که نیاز‌های خود را در یک حوزه خاص با شما در میان بگذارند.
  • mvp روش ویدئو‌های توضیحی: هیچ چیز مثل یک ویدئو نمی‌تواند بهترین روش معرفی محصول در زمان عرضه آن باشد. با استفاده از این روش نحوه استفاده از محصولات یا خدمات به کاربر توضیح داده شده و با کمی خلاقیت، مشتری به تعامل بیشتر با شما تشویق می‌شود.
  • mvp روش پیش خرید: روش پیش خرید مناسب زمان‌هایی است که محصولی را در دست تولید دارید و باید سرمایه‌گذاری زیادی برای نهایی کردن آن در نظر بگیرید. بدین ترتیب علاوه بر ارزیابی دقیق تعداد مشتریان دست به نقد، از کمک مالی آن‌ها برای پیشبرد پروژه استفاده می‌کنید.
شروع کسب و کار بدون سرمایه کافی: راهکارها و استراتژی‌ها
بخوانید

نحوه توسعه mvp

قبل از شروع توسعه mvp باید چند مرحله مهم را طی کنید. در غیر اینصورت ممکن است وقت و هزینه خود را هدر دهید. در اولین گام بازار را بررسی کرده و از دیدگاه مردم راجع به‌ ایده خود مطلع شوید. سپس با خیال راحت نظرسنجی کرده و از اطلاعات به دست آمده برای تصمیم‌گیری درست استفاده کنید. در گام بعد باید ارزش محصول و‌ ایده خود را تعریف کنید. در نهایت هم با تهیه یک لیست از ویژگی‌های مورد نیاز، آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت اولویت‌بندی کنید.

سخن پایانی
در این مقاله به این سوال که mvp چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دادیم. در پایان به شما یادآوری می‌کنیم که یکی از مهمترین گام‌ها برای آزمایش محصولات یا خدمات جدید، ارائه mvp و بررسی احتمال میزان موفقیت و شکست‌ ایده‌های جدید است.

انواع mvp

بدین ترتیب طراح یا سازنده متوجه می‌شود که‌ ایده جدید او تا چه اندازه قابلیت اجرا شدن دارد و آیا در صورت ورود به بازار مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد؟ یا اینکه تا چه حد با نیاز مشتریان هدف همخوانی دارد؟ mvp با رویکردی که دارد باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود. همچنین از پرداخت هزینه برای ایده‌هایی احتمال شکست آن‌‌ها وجود دارد، جلوگیری می‌کند‌.

منابع

productplan.com

decode.agency

Tags
#mvp

Post a comment

Your email address will not be published.

Related Posts